Parallelsessies Nationaal Sustainability Congres

Tussen 12:00 uur en 15:30 uur staan er 3 rondes met parallelsessies op het programma. Deze sessies worden ingevuld door de diverse congrespartners en gaan over een grote variëteit aan duurzaamheidsonderwerpen. Deze ‘werkpagina’ geeft een beeld van het programma van deze sessies en wordt steeds geactualiseerd.

 

Presentatie van Heleen de Coninck,  klimaatwetenschapper en universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze is een
van de hoofdauteurs van het tussentijds rapport Global Warming of 1.5 °C van het Intergovernmental Panel on Climate Change en is specialist in de opslag van koolstofdioxide.
The Pollinators verzorgen een sessie over het belang van biodiversiteit en hoe bedrijven daar een bijdrage aan kunnen leveren.
Partnering for Progress
Sociale ondernemingen/startups en multinationals bundelen regelmatig hun krachten: door het combineren van bijvoorbeeld creativiteit, klantgroepen,
financiële of distributiekracht kunnen ze samen duurzame proposities in de markt zetten. De vorm varieert van gerichte projecten, tot launching
customers, corporate venturing en zelfs overnames. Maar hoe lukt het de belangen van beide partners in evenwicht te houden? Welke rol spelen
de values van de bedrijven daarbij? Wat zijn de uitdagingen en succesfactoren? Wouter Scheepens gaat het gesprek aan over deze vragen op basis
van eerste inzichten uit zijn onderzoeksproject.
Kunnen warenhuizen het duurzaamheidspotentieel ontsluiten in de mode industrie
In de afgelopen 10 jaren is er veel focus op de relatie tussen modemerken en hun directe supply chain geweest.  Logisch, want er ligt hier veel winst
te behalen.  Gezien warenhuizen, zoals de Bijenkorf, niet zelf produceren, zijn ze niet mee genomen in de verduurzaming van de supply keten. Dit
terwijl zij één van de belangrijkste klanten voor veel merken zijn. Kunnen warenhuizen de sleutel zijn om de keten te verduurzamen?
De Bijenkorf gelooft hierin en neemt je mee in hun visie naar een duurzame toekomst en hun duurzaam ondernemen strategie.
Leuk duurzaamheidsverslag, maar bestaat je organisatie over 10 jaar nog?
Duurzaamheid en impact: de meeste organisaties doen er wel ‘iets’ mee. Maar is het ook echt onderdeel van je strategie? Heb je zicht op je
netto impact, en (klimaatgerelateerde) risico’s en kansen? En op de (financiële) implicaties als je daar niet tijdig op anticipeert? Bestaat je
organisatie over 10 jaar nog? Duurzaamheid en impact zijn niet meer ‘iets voor erbij’, maar cruciaal in bedrijfsstrategie voor
toekomstbestendige organisaties. En dat vraagt om betere informatie, (accountants) controle, en moedig leiderschap. Hoe maak je die
switch? Met ons impactrisico-en-kansenmodel en inspirerende praktijkvoorbeelden bieden we handvatten om je organisatie future-proof te maken.
Inclusief bouwen