Parallelsessies 2022

12.00 uur Parallel programma ronde A met diverse sessies

A1 - De toegevoegde waarde van carbon credits

Tijdens deze interactieve sessie zal South Pole ingaan op een aantal kritieke elementen in de markt voor carbon credits. De volgende vragen komen met hulp van verschillende collega’s hierbij aan bod. Naar welk type van klimaatproject gaat steeds meer aandacht uit? Hoe bepaal je de kwaliteit van een carbon credit? Hoe dragen carbon credits bij aan de financiering tegen klimaatverandering? Hoe communiceer je oprecht over de neutralisatie van je emissies door middel van carbon credits?


A2 - Reporting 2.0: innovatie, trends en ontwikkelingen VOL

Reporting is behoorlijk in beweging. In toenemende mate ontwikkelt reporting zich van het primair terugkijken op de prestaties van ondernemingen en organisaties tot een attractieve ‘vooruitkijkpublicatie’. De strategische waarde van reporting neemt dan ook toe. Waardecreatie, stakeholderswaarde, inzicht in de waardeketen, marktontwikkelingen, strategie, financiële prestaties, risicomanagement, het ESG-beleid (Environment, Social en Governance) en daarmee niet-financiële informatie staan centraal. Vooral de verantwoording over deze niet-financiële informatie komt als gevolg van CSRD (Corporate Social Responsibility Directive) in een stroomversnelling. Als gevolg van CSRD zijn ook kleinere bedrijven (binnenkort) verplicht een duurzaamheidsverslag te publiceren. Naast het voldoen aan talloze richtlijnen gaat het er natuurlijk ook om een jaarverslag of duurzaamheidsverslag zo attractief mogelijk te presenteren. Een toegankelijk verslag, een combinatie van een online presentatie met video’s en een interactieve pdf, draagt substantieel bij aan de reputatie van een bedrijf of (non-profit) organisatie.

CF Report, marktleider in reporting in Nederland, laat je in deze presentatie innovatieve oplossingen, trends en ontwikkelingen zien aan de hand van talloze voorbeelden en referenties.


A3 - 2 perspectieven op klimaatactie VOL

Dat ‘business as usual’ niet langer mogelijk is weten we allemaal. Echter is het soms nog lastig om de vertaalslag te maken naar praktische actie. In deze sessie nemen we je mee in de verschillende lagen van klimaatactie. We laten zien dat het mogelijk is om verandering aan te brengen zonder het bedrijf ondersteboven te gooien. Verwacht een inspirerende sessie met praktische adviezen waar je meteen mee aan de slag kunt.

We gaan dieper in op:

  • De beginfase van de duurzaamheids journey, de verschillende drijfveren en hoe om daarmee om te gaan
  • Doelstelling voor klimaatactie, de valkuilen en hoe je die kunt ontwijken
  • Rapportage, iedereen moet ermee aan de slag, maar makkelijk is het niet
  • Wat zijn de grootste lessen van onze gasten en hoe kunnen we daarvan leren

A4 - The decarbonisation in the Supply Chain - where to begin? Engelstalig

With 80% of carbon emissions of most companies coming from outside its direct operations – e.g. “Scope 3”, the value chain is a business’s largest lever to drive improvements in sustainability performance. In this session, join Sjoerd van der Heijden, Global Supply Chain Program manager at Marel, and Senne Vanderstraeten, Senior Account Executive at EcoVadis, to discuss:

  • Measuring and reporting on scope 3 emissions – where to begin
  • Emerging trends, best practices and new strategies in engaging suppliers in meaningful and scalable climate action.
  • Challenges, opportunities and the role of technology in supply chain decarbonization

A5 - Hoe communiceer je effectief een klimaatstrategie? VOL

Nu steeds meer bedrijven aan de slag gaan met klimaatactie, doen verschillende duurzaamheidsclaims de ronde; zoals klimaatneutraal, CO2-vrij en klimaatpositief. Veel van deze termen hebben geen eenduidige definitie. Wanneer ze  verkeerd of zonder context gebruikt worden, kan dat vervelende gevolgen hebben voor bedrijven met de beste intenties. De consument, milieuorganisaties en overheidsinstanties zoals de Autoriteit Consument & Markt kijken met een kritische blik naar de manier waarop bedrijven hun klimaatactie communiceren. In deze sessie laten we zien:

  • hoe je als bedrijf jouw duurzaamheidsstappen op de juiste manier communiceert naar je stakeholders;
  • met welke juiste definities je jouw communciatie naar een hoger niveau tilt;
  • wat greenwashing en impact washing met communicatie te maken heeft

Met tips & tricks en voorbeelden uit de praktijk weet je na de sessie hoe je jouw impact doorvertaalt naar je duurzaamheidscommunicatie.


A6 - Mini-masterclass: zet de eerste stap naar een écht medemenselijke organisatie VOL

We willen het allemaal: bijdragen aan doelstellingen op het gebied van inclusie, duurzaamheid en andere maatschappelijke vraagstukken. Een manier om het realiseren van die doelstellingen te versnellen is door medemenselijk te ondernemen: je bedrijf runnen vanuit commitment aan het welzijn van alle stakeholders waar je bedrijf mee te maken heeft. Ofwel: de mens centraal zetten. Maar hoe doe je dat? Tijdens deze mini-masterclass zet je de eerste stap op weg naar een medemenselijke organisatie. We nemen je in vogelvlucht mee in de theorie, waarom medemenselijkheid belangrijk is én wat het oplevert, maar gaan vooral ook concreet aan de slag.


12.45 uur Lunchpauze op de Sustainability Fair
 

13.55 uur Parallel programma ronde B met diverse sessies

B1 - Hoe maken we duurzaamheid waardevol? Van kleding tot koffiebekers!

De beste drijfveer om te verduurzamen is de intrinsieke waarde. Maar de echte waarde prikkel bij mensen blijft het toekennen van economische waarde. Productverantwoordelijkheid wordt pas gevoeld als het economische waarde krijgt. In de komende jaren zullen verschillende wetten inwerking treden om de wegwerpeconomie een halt toe te roepen. Denk aan de UPV textiel en de SUP voor wegwerpverpakkingen. Dat vraagt om een grote aanpassing bij bedrijven: het maken van een duurzame keuze voor een nieuw systeem, de implementatie én het borgen van duurzaam gedrag. Esther ter Braak, Sustainability & Zero Waste Manager en Douwe Driehuis, Head of Sustainability & Innovation nemen je mee op de bumpy road naar een duurzame verandering:

  • Wat is de oorzaak van de huidige problemen?
  • Welke duurzame oplossingen zijn er?
  • Hoe maak je als organisatie een duurzame keuze?

Deze talk geeft je waardevolle inzichten in de waarde van waarde.


B2 - Reporting 2.0: innovatie, trends en ontwikkelingen VOL

Reporting is behoorlijk in beweging. In toenemende mate ontwikkelt reporting zich van het primair terugkijken op de prestaties van ondernemingen en organisaties tot een attractieve ‘vooruitkijkpublicatie’. De strategische waarde van reporting neemt dan ook toe. Waardecreatie, stakeholderswaarde, inzicht in de waardeketen, marktontwikkelingen, strategie, financiële prestaties, risicomanagement, het ESG-beleid (Environment, Social en Governance) en daarmee niet-financiële informatie staan centraal. Vooral de verantwoording over deze niet-financiële informatie komt als gevolg van CSRD (Corporate Social Responsibility Directive) in een stroomversnelling. Als gevolg van CSRD zijn ook kleinere bedrijven (binnenkort) verplicht een duurzaamheidsverslag te publiceren. Naast het voldoen aan talloze richtlijnen gaat het er natuurlijk ook om een jaarverslag of duurzaamheidsverslag zo attractief mogelijk te presenteren. Een toegankelijk verslag, een combinatie van een online presentatie met video’s en een interactieve pdf, draagt substantieel bij aan de reputatie van een bedrijf of (non-profit) organisatie.

CF Report, marktleider in reporting in Nederland, laat je in deze presentatie innovatieve oplossingen, trends en ontwikkelingen zien aan de hand van talloze voorbeelden en referenties.


B3 - Aan de slag met de Sustainable Development Goals: leren van praktijkvoorbeelden van koplopers VOL

Je bent niet langer een buitenstaander als je de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) integreert in je bedrijfsvoering. Integendeel, steeds meer bedrijven, overheden en maatschappelijk organisaties nemen SDG’s op in hun beleid en core business. Om het realiseren van deze doelstellingen te versnellen, faciliteert SDG Nederland het netwerk waarin organisaties elkaar kunnen vinden en versterken rondom de SDG’s. Dit doen ze door offline en online gelegenheden te bieden voor het delen van expertise, innovaties en oplossingen. Tijdens deze sessie geeft Judith Maas als directeur van SDG Nederland inzicht in hoe dat werkt. Daarnaast zal Sandra Pellegrom, nationaal SDG Coördinator, aangeven hoe we ervoor staan in Nederland op het gebied van de SDG’s. Daarna gaan we in gesprek met twee koplopers over hoe zij de SDG’s leidend laten zijn en integraal toepassen in hun bedrijfsvoering en strategie. Ook zullen de sprekers ingaan op het fenomeen ‘SDG-washing’. Het laatste kwartier heeft u de mogelijkheid om zelf vragen te stellen.


B4 - Continue duurzame verbetering - het stappenplan naar een duurzaam product VOL

Duurzame producten worden de norm. Maar waar begin je? Wat heb je nodig? En hoe blijf je de juiste keuzes maken in sustainable product design? In een wereld vol greenwashing, vage duurzaamheidsclaims en aannames – zijn antwoorden moeilijk te vinden. De benodigde basis: Impact data.

Deze presentatie:

  • Hoe je de milieu-impact van producten meet met de wetenschappelijke methode Life Cycle Assessment (LCA).
  • Hoe je impact resultaten gebruikt om de milieu-impact van processen en materialen te zoeken en vergelijken.

Onze klant BYBORRE (innovatieve textielstudio) laat zien hoe ze verantwoorde stoffen produceren en gebruiken – elke beslissing onderbouwd door milieudata.


B5 - Jouw Reis naar Net Zero

Het Parijsakkoord is duidelijk: om de opwarming van de aarde tot maximaal 1,5°C te beperken, moeten emissies tegen 2030 met 45% worden verminderd en tegen 2050 op netto niveau worden gebracht. Bedrijven, groot en klein, spelen hierin een belangrijke rol. Werk aan de winkel dus! Klimaatactie voor ondernemingen, vrijwillig of uiteindelijk op basis van compliance, is onvermijdelijk. In deze sessie nemen wij de routekaart door van Dekkers International op weg naar net zero. Daarna kun je antwoord geven op de volgende vragen:

  • Hoe leg je de emissie “hotspots” van jouw bedrijf bloot?
  • Hoe stel je reductiedoelstellingen op korte en op lange termijn?
  • Wat kan jouw bedrijf vandaag al doen om zich als duurzaamheidspionier op de kaart te zetten?

Aan de hand van praktijkvoorbeelden gaan we in deze interactieve sessie samen aan de slag met effectieve klimaatactie voor jouw bedrijf.

Moderator: Neiza Franciska
Commercial Sustainability Manager, ClimatePartner


B6 - Duurzaam moet je niet denken, duurzaam moet je gewoon doen!

Bij Vepa maken we kantoormeubilair. ‘Gewoon’ in Nederland en met de meest duurzame materialen. We gebruiken hernieuwbare grondstoffen uit de regio en hergebruiken ons restmateriaal én het afval van anderen in nieuwe producten. Zo brachten we in 2020 onze Hemp-collectie op de markt. Unieke, recyclebare stoelen gemaakt van hennep en biologische hars. En Plastic Whale by Vepa is gemaakt van gerecyclede PET-flessen die we zelf uit de Amsterdamse grachten vissen. Tijdens de lezing vertelt Janwillem de Kam alles over de totstandkoming van deze producten, onze duurzame ideeën en onze circulaire oplossingen. Want het kantoor van nu lijkt totaal niet meer op het kantoor van 10 jaar geleden. Benieuwd? Je vindt onze meubels op het hoofdpodium en op de beursvloer.


14.40 uur Wisselen van zaal
 

14.45 uur Parallel programma ronde C met diverse sessies

C1 - De toegevoegde waarde van carbon credits

Tijdens deze interactieve sessie zal South Pole ingaan op een aantal kritieke elementen in de markt voor carbon credits. De volgende vragen komen met hulp van verschillende collega’s hierbij aan bod. Naar welk type van klimaatproject gaat steeds meer aandacht uit? Hoe bepaal je de kwaliteit van een carbon credit? Hoe dragen carbon credits bij aan de financiering tegen klimaatverandering? Hoe communiceer je oprecht over de neutralisatie van je emissies door middel van carbon credits?


C2 - Het vertalen van de EU Taxonomie naar het bedrijfsleven VOL

Met de EU Taxonomie heeft de Europese Commissie gedefinieerd wat het nu écht betekent om duurzaam te zijn als bedrijf. Deze leidraad maakt duidelijk welke activiteiten wel of niet duurzaam mogen heten en worden gecategoriseerd op grond van hun wetenschappelijk getoetste bijdrage aan het beperken van de gevolgen (adaptatie) of het volledig voorkomen van klimaatverandering. Afgelopen jaar hebben bedrijven voor het eerst in kaart gebracht welk percentage van de omzet, CAPEX en OPEX onder de Taxonomie valt (eligibility). Nu is het tijd om de activiteiten in scope te toetsen aan een lijst van criteria en randvoorwaarden (alignment). Tijdens deze parellelsessie vertelt Cedric Bodart, EU Taxonomie expert bij Sustainalize, an ERM Group company, over de vertaalslag van deze criteria naar het bedrijfsleven. Dat doet hij samen met onze gesprekspartner Robert Koolen, Directeur Duurzame Ontwikkeling bij Heijmans, om je mee te nemen in de impact die de Taxonomie heeft op de bedrijfsvoering.


C3 - Moving up on the sustainability maturity curve VOL - Engelstalig

The world of corporate sustainability is broad and vast. In other words, it means something different to every organization. In this session, we look at practical cases with companies who have been through the process from getting started to moving upwards on the ladder. We’ll discuss important topics like materiality, how sustainability goes beyond the environment and how you can grow in your sustainable procurement practices.


C4 - Hoe gebruik je een eco-systeem om duurzame impact te creëren?

High Tech Campus Eindhoven is de slimste km2 van Europa. HTCE biedt een omgeving voor open innovatie waar een unieke mix van bedrijven samenwerken aan de innovaties van morgen. Carbyon is een van de innovatieve start-ups op HTCE die werkt aan een baanbrekende technologie op het gebied van duurzaamheid, namelijk directe afvang van CO2 uit de buitenlucht om de atmosfeer schoon te maken. Carbyon is opgestart met behulp van accelerator programma HighTechXL, dat al vele startups heeft laten ontstaan en groeien op de HTCE en daarbuiten. De community gedreven aanpak van HighTechXL biedt een schakel tussen het fysieke ecosysteem zoals de HTCE en de versnelde ontwikkeling van startups zoals Carbyon. De banden onderling zijn sterk en hebben een groot effect op elkaars ontwikkeling, en die van andere ecosysteempartners.

In deze sessie bespreken we concreet hoe we het eco-systeem van groot naar klein in de praktijk laten werken om duurzame impact te creëren.  In de interactie gaan we op zoek naar meer best practices in het versneld ontwikkelen en effectief inzetten van ecosystemen met als doel duurzame innovatie.


C5 - Waarom is natuur belangrijk voor jouw bedrijf?

Natuur is de basis van ons bestaan én onze economie. Bedrijven zijn afhankelijk van gezonde natuur en haar diensten. Het Living Planet Report van het Wereld Natuur Fonds laat zien dat de natuur dramatisch achteruit gaat. Verlies van natuur en biodiversiteit is daarmee één van de grootste bedrijfsrisico’s, en toch hebben maar weinig bedrijven doelen of beleid voor natuur. Hoe kunnen bedrijven en natuur tegelijk floreren? In deze sessie licht WWF toe hoe de private sector afhankelijk is van natuur, en welke kansen en bedreigingen dat oplevert. Samen met Alpro en Velux bespreken we hoe een bedrijf in actie kan komen.


C6 - The importance of sustainability leadership in times of mass disruption VOL - Engelstalig

The expectations placed on today’s sustainability professionals are both exciting and daunting. Many of these roles need to create a sustainability strategy from scratch or pick up the pieces where efforts haven’t quite met the mark. As complex change continues to impact the modern workplace at an exponential rate, a new skill set is required from tomorrow’s sustainability leaders.

This session will unpack the leadership skills required to keep pace, and to effectively assess risk, identify emerging opportunities and build confidence amongst an organisation’s stakeholders. Backed by data gathered through Acre’s in-house behavioural assessment technology, we’ll provide an objective benchmark of the current state of sustainability leadership, and provide insight into how purpose-driven professionals can adapt for the future of business.


15.30 uur Pauze op de Sustainability Fair