Parallelsessies 2021

12.00 uur Parallel programma ronde A met diverse sessies

Maria van der Heijden
A1 - Over leiderschap, lef en leven

De bestuurscultuur moet op de schop. Wat dat betreft is er aan grote woorden in de politiek én het bedrijfsleven geen gebrek. Maar uiteindelijk gaat het in de transitie naar de nieuwe economie natuurlijk om daden, om lef tonen. Durf je straks echt die grote veranderingen door te voeren die nodig zijn? Durf je los van de verwachtingen binnen je partij of bedrijf te staan voor je idealen en het roer radicaal om te gooien? De laatste tijd twijfelt Maria daar sterk aan, zelfs al hebben ze de mond vol van groen en duurzaam.

Maria van der Heijden

Directeur-bestuurder, MVO Nederland


Nick de Ruiter Misha Elkerbout Charles Gooderham
A2 - Understanding the impact of Climate Change on your triple bottom line Engelstalig

Klimaatverandering raakt alles en iedereen. Een goed begrip van wat de kansen en risico’s zijn van klimaatverandering op je business model is noodzakelijk; in je kansen- en risico overwegingen zal klimaatverandering een plek móeten krijgen. Veel bedrijven worstelen met het maken van de vertaalslag van de risico’s naar de triple bottom line. Tijdens deze sessie reiken Nick de Ruiter ( Sustainalize), Misha Elkerbout (Sustainalize) en Charles Gooderham (ERM)  je de juiste handvatten aan om deze vertaalslag te kunnen maken.

Nick de Ruiter

Partner, Sustainalize

Misha Elkerbout

Senior Consultant, Sustainalize

Charles Gooderham

Partner Corporate Sustainability & Climate Change, ERM


A3 - To be announced

Jacqueline Scheidsbach Mark Groot Wassink
A4 - Conscious Business & de Auping Case

Bedden en matrassenproducent Koninklijke Auping voelt nadrukkelijk de verantwoordelijkheid om de wereld leefbaar, gezond en veilig te houden. Het ambitieuze familiebedrijf is koploper op het gebied van circulariteit en weegt de belangen van alle stakeholders. De focus op een hoger doel leidt tot welzijn en succes en tot zichtbare transformatie van de branche. Conscious Business is een holistisch bedrijfseconomisch model. Het maakt voor andere bedrijven inzichtelijk hoe zij effectief hun eigen manier van werken kunnen transformeren. Het model is een system hack, bevat magie en is tegelijkertijd praktisch en voor iedere organisatie te implementeren. Meer weten?!

Jacqueline Scheidsbach

Directeur, Impact Centre Erasmus

Mark Groot Wassink

Director Sustainability & Innovation Koninklijke Auping


Hubertine Roessingh Lina Ruiz Mariah Mansvelt Beck
A5 - Business as a force for good Engelstalig

Hoe maak je impact meetbaar, tastbaar en actiegericht en wat betekent het om een B Corp te worden? Dat zijn de vragen waar de drie B Corps Nutricia (XXX, XXX), WeTransfer (Lina Ruiz, Head of Social Responsibility) en Yoni (Mariah Mansvelt Beck,Founder Yoni ) zich over zullen buigen. Een concrete, interactieve sessie die meer zicht geeft op drie verschillende bedrijven die een positieve en duurzame bijdrage leveren aan de maatschappij en B Corp daar als tool voor inzetten.

Hubertine Roessingh

Director Benelux, B Lab Europe

Lina Ruiz

Head of Social Responsibility, WeTransfer

Mariah Mansvelt Beck

Founder, Yoni


Marc Roodhuyzen de Vries Lotte Mastwijk
A6 - Leiderschap, doelgerichtheid en samenwerking om duurzaamheid te stimuleren

Dit zijn volgens ons dé 3 belangrijkste hefboompunten. In deze lezing nemen we je mee in hoe deze ingezet kunnen worden binnen jouw bedrijf. We nemen een kijkje naar de journey van een internationaal familiebedrijf wiens duurzaamheidsinspanningen zijn beloond door EcoVadis met een platina MVO-beoordeling. Wat heeft de integratie van duurzaamheid praktisch veranderd aan de bedrijfsvoering? Wat waren hierin de grootste uitdagingen? Welke doelen zijn er gesteld? En wat staat er op de planning voor de toekomst? LC Packaging deelt dit en meer in samenwerking met Nexio Projects.

Marc Roodhuyzen de Vries

CEO , Nexio Projects

Lotte Mastwijk

Manager communications & sustainability, LC Packaging


Janneke Leenaars Laetitia Nossek Ruben Zonnevijlle
A7 - Bouwen, renoveren, inrichten? Zo werk je in lijn met Parijs

Op de dag van de gebouwde omgeving tijdens COP26, zetten we de schijnwerpers op ‘embodied carbon’ oftewel de CO2-emissies gerelateerd aan de materialen en producten waarmee we (ver)bouwen en inrichten. Janneke Leenaars van Interface en Laetitia Nossek en Ruben Zonnevijlle van de Dutch Green Building Council (DGBC) nemen je mee in de huidige CO2-impact van de gebouwde omgeving, het resterende CO2-budget en geven een sneak peak op de Whole Life Carbon Roadmap van de DGBC i.s.m. stakeholders uit de hele bouwketen. Tot slot, praktijkcases van #BuildingLife ambassadeur Interface en een eigenaar/gebruiker van een bedrijfspand laten zien hoe je met het klimaat in gedachten kan ontwerpen en bouwen. Kan je niet wachten? Luister dan alvast naar de ‘Design met oog voor het klimaat’ podcast-serie via acast, spotify of https://blog.interface.com/nl/design-met-oog-voor-het-klimaat/

Janneke Leenaars

Sustainability Manager, Interface Noord-Europa

Laetitia Nossek

Projectmanager circulariteit, Dutch Green Building Council

Ruben Zonnevijlle

Programmamanager circulariteit, Dutch Green Building Council


12.45 uur Lunchpauze op de Sustainability Fair
 

14.00 uur Parallel programma ronde B met diverse sessies

Marthijn Junggeburth Didi Hoezen
B1 - Circulair ondernemen bij Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers zet zich volledig in op circulair ondernemen, zodat nog talloze generaties kunnen genieten van alles dat ze brouwen en bouwen. Om circulariteit in de praktijk te brengen, heeft Swinkels Family Brewers in samenwerking met 2BHonest de Swinkels Circularity Index (SCI) ontwikkeld. Deze integrale methode maakt het mogelijk om circulariteit in de governance, processen en systemen van de organisatie te integreren. En het vooral concreet en praktisch te maken voor alle medewerkers! Ben je benieuwd hoe jij circulariteit organisatiebreed kunt integreren en medewerkers enthousiasmeren? Wees welkom bij de sessie waar Marthijn Junggeburth (Swinkels Family Brewers) en Didi Hoezen (2BHonest) hun ervaringen en praktische tips delen.

Marthijn Junggeburth

Duurzaamheidsmanager, Swinkels Family Brewers

Didi Hoezen

Managing director, 2BHonest


B2 - To be announced

Geert Eenhoorn
B3 - Schoon drinkwater voor een beter klimaat! Het kan en doe mee!

Leer hoe jouw organisatie, als integraal onderdeel van jouw CO2-reductie strategie naar Net Zero CO2 direct kan bijdragen aan de realisatie van ‘Schoon Water’ projecten in Afrika. Wereldwijd hebben ruim 750 miljoen mensen geen toegang tot schoon water, wat een grote impact heeft op de lokale bevolking en het klimaat. Wij zetten ‘schoon water’ projecten op in Afrika samen met partners, bedrijven, onze relaties en lokale organisaties. Door CO2 voordelen om te zetten in carbon credits, komt benodigde financiering beschikbaar om de projecten snel te realiseren. Hierdoor krijgen meer mensen in Afrika toegang tot schoon water en sanitair, vermindert de CO2 uitstoot en wordt de lokale economie gestimuleerd.

Geert Eenhoorn

Carbon Project Manager, Climate Neutral Group


Kyrsa de Bruine Emma Verheijke
B4 - De SDG’s als business case voor het opschalen van impact

Welke footprint heeft jouw bedrijfsrestaurant? Hoe kun je werkgeverschap maximaal inzetten om kansen en inclusie te vergroten? ISS werkt samen met haar klanten en partners om SDG resultaten een standaard onderdeel te maken van facillitaire dienstverlening. ISS levert slimme, geïntegreerde facilitaire diensten aan 59.000 bedrijven in 30 landen. Als dienstenorganisatie zit het grootste impact potentieel bij klanten; daarom startte ISS Nederland in 2018 met het verankeren van de bijdrage aan SDG’s als beoogd resultaat in haar dienstverlening. De SDG’s als onderdeel van het business model dus: met als doel impact en SDG commitments -zoals op inclusie en vergroening- op grote schaal te realiseren. In de sessie komt aan bod hoe deze strategie tot stand is gekomen in een beursgenoteerde organisatie, hoe deze strategie er in de praktijk uitziet, het belang van impact meten en sturen én van gewoon beginnen.

Kyrsa de Bruine

Segment Director, ISS Facility Services Nederland

Emma Verheijke

Partner, Sinzer – Powered by Grant Thornton


Frida Emilsson
B5 - Is duurzaamheidsdata straks net zo belangrijk als financiële informatie? Engelstalig

De wereld verandert snel. Het is niet langer een optie om te debatteren over het opnemen van duurzaamheid in uw bedrijfsstrategie. Dit heeft invloed op de eisen voor het meten en analyseren van duurzaamheidsgegevens, niet alleen binnen de organisatie, maar in de hele toeleveringsketen. Hoe kunnen bedrijven zich daar goed op voorbereiden? Dat is de grote vraag… Naast een intrinsieke drive om volledige openheid van zaken te geven over hun duurzaamheidsinitiatieven, hebben organisaties daarnaast te maken met verregaande EU-wetgeving, zoals de Sustainable Finance Disclosure Regulation en de EU-taxonomie. Met alle aandacht van regelgevers, investeerders, financiële instellingen en andere belanghebbenden, is duurzaamheidsinformatie bijna net zo belangrijk als financiële informatie. In deze presentatie gaat Frida Emilsson, mede-oprichter en COO bij het Zweedse bedrijf Worldfavor dieper in op dit vraagstuk.

Frida Emilsson

Mede-oprichter en COO, Worldfavor


Caspar Honée Anneke Haringsma
B6 - Life cycle assessment applied: metrics for positive impact

Gedurende deze sessie wordt er besproken hoe bedrijven LCA (kunnen) toepassen; enerzijds met tools, en anderzijds door middel van een gefaseerde aanpak. Dit zal door middel van een aantal klantcases, waaronder BoonEdam, verder worden uitgelicht.

Caspar Honée

Digital Solutions Architect, PRé Sustainability B.V.

Anneke Haringsma

Sales & Partner Manager, PRé Sustainability B.V.


Dave Jongeneelen
B7 - Intrinsieke motivatie en solidariteit als motor voor vooruitgang

We zijn trots dat het 20ste NSC het podium is voor de officiële start van een fantastische duurzaamheidsbeweging in Nederland: Buzz Women. Het verhaal en de impact  van Buzz Women zijn indrukwekkend. Een organisatie gebaseerd op de principes van intrinsieke motivatie en solidariteit. In slechts negen jaar uitgegroeid tot een internationale beweging van ruim een kwart miljoen vrouwen, die met elkaar voor sociale, economische en ecologische vooruitgang zorgen. Co-founder Dave Jongeneelen neemt je mee in het bijzondere verhaal van Buzz Women en de ambities in Nederland. Of je nu man of vrouw bent, door deze sessie ga je anders kijken naar duurzaamheid!

Dave Jongeneelen

Co-founder, Buzz Women


14.45 uur Wisselen van zaal
 

14.50 uur Parallel programma ronde C met diverse sessies

Bram Heijnen Jeroen van der Heijden
C1 - Behavioral design: meer impact creëren door gedrag te veranderen

Na het volgen van deze workshop ben je een betere veranderaar.
Behavioral design, gedragsverandering, is cruciaal in het creëren van een duurzamere wereld. Wij helpen jou hoe gedrag te begrijpen en positief te beïnvloeden.  In deze workshop leer je:

  • Ons behavioral design thinking framework
  • Wat IKEA je kan leren over customer journeys
  • Hoe je de donkere kant van de psychologie voor het goede kunt gebruiken: wat drugshandelaren en Spotify gebruiken
  • De drie geheimen over nieuwsgierigheid
  • En meer…

In de workshop gaan we zoveel mogelijk in op je eigen situatie, zodat je de kennis meteen kan toepassen en met hands-on tools aan de slag kunt om meer positieve impact te creëren.

Bram Heijnen

Creative Strategist & Behavior Designer and Founder, Mindpact

Jeroen van der Heijden

Creative Strategist & Behavior Designer and Founder, Mindpact


Robert Metzke Willemijn Wortelboer Sandra Pellegrom Judith Maas
C2 - Aan de slag met de Sustainable Development Goals: leren van praktijkvoorbeelden van koplopers

Je bent niet langer een buitenstaander als je de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) integreert in je bedrijfsvoering. Integendeel, steeds meer bedrijven, overheden en maatschappelijk organisaties nemen SDG’s op in hun beleid en core business. Om het realiseren van deze doelstellingen te versnellen, faciliteert SDG Nederland het netwerk waarin organisaties elkaar kunnen vinden en versterken rondom de SDG’s. Dit doen ze door offline en online gelegenheden te bieden voor het delen van expertise, innovaties en oplossingen. Tijdens deze sessie geeft Judith Maas als nieuwe directeur van SDG Nederland inzicht in hoe dat werkt. Daarnaast zal Sandra Pellegrom, nationaal SDG Coördinator, aangeven hoe we ervoor staan in Nederland op het gebied van de SDG’s. Daarna gaan we in gesprek met twee koplopers over hoe zij de SDG’s leidend laten zijn in hun bedrijfsvoering en strategie. Het laatste kwartier heeft u de mogelijkheid om zelf vragen te stellen.

Robert Metzke

Global Head Sustainability, Philips

Willemijn Wortelboer

Eigenaar, RAW Paints

Sandra Pellegrom

Nationaal Coördinator SDG’s

Judith Maas

Directeur, SDG Nederland


Mark Huis in ’t Veld
C3 - De route naar Zero CO2 voor boeketten van bloomon

Bloomon is ambitieus als het gaat om duurzaamheid, waarbij klimaat een belangrijke pijler is. Leer van de aanpak die begon bij de CO2-footprint van de bloemen en het resoluut verkorten van ketens. Hoe het Climate Neutral Certification programma vervolgens hét handvat bood om proactief aan de slag te gaan en te blijven met het realiseren van reductietargets in lijn met Parijsakkoord. Door aanvullend via herbebossingsprojecten kan bloomon klimaatneutrale boeketten te kunnen leveren van kweker tot de voordeur; van begin tot eind gemonitord en onafhankelijk geverifieerd. Interview met bloomon dat voor ieder type organisatie en sector, ook serviceproviders, een bron van inspiratie zal zijn voor pragmatische en ambitieuze reductie aanpak. Er is voldoende gelegenheid voor vragen en discussie!

Mark Huis in ’t Veld

Senior Carbon Advisor, Climate Neutral Group


Ophélie Dubois Cara Coffyn Aimée van der Wolde
C4 - REAL TALK: Van SDG commitment tot SDG’s meten en toepassen in de praktijk Engelstalig

Hoe koppel je high-level doelen zoals de SDG’s aan de dagelijkse verantwoordelijkheden van je teamleden? En hoe creëer je in je eigen organisatie en bij je partner een cultuur van duurzaamheid, waarin iedereen begrijpt hoe bij te dragen aan duurzaamheid in hun eigen rol? In deze sessie krijg je een kijkje in de keuken bij Facility Management organisatie ISS en haar partner Accenture over hoe het er in de praktijk er aan toe gaat.  Sinzer – Grant Thornton ontwikkelde een monitorings- en meetraamwerk voor deze samenwerking en legt uit hoe meten en data bijdraagt aan een solide impact strategie, implementatie van processen en gezamenlijk werken aan duurzaamheid. In deze sessie krijg je een eerlijk inzicht in wat er goed gaat, wat nog moeilijk is, en hoe mooie duurzame projecten gekoppeld kunnen worden aan KPI’s waar de organisatie op kan en wil sturen. De ‘real talk’ dus. Deze sessie is voor bedrijven en organisaties die hands on tips willen om zelf stappen te gaan zetten op het gebied van verduurzaming, meten en rapporteren.

Ophélie Dubois

Environmental Lead, Accenture Nederland

Cara Coffyn

Sustainability Lead, ISS Facility Services Nederland

Aimée van der Wolde

Senior Consultant, Sinzer – Grant Thornton


Branko Schuurman Sander Keulen
C5 - "Als we Land Life Company niet meer nodig hebben, is onze missie geslaagd."

Carbon Zero in 2050, dat is de ambitie van DHL Parcel Benelux. Om dit te realiseren gelooft DHL in de kracht van het samenwerken en het doen wat nu al wél kan. Gewoon beginnen dus. In deze interactieve sessie laat Branko Schuurman, Vice President Strategy bij DHL Parcel Benelux aan de hand van sprekende voorbeelden zien hoe ze hun duurzaamheidsstrategie uitrollen en wat dit de organisatie al heeft gebracht. Sluitpost van de CO2-strategie is Land Life Company, dat voor DHL herbebossingsprojecten in Europa opzet. Samen met Sander Keulen, Head of Business Development bij Land Life Company, vertelt Branko waarom ze voor Land Life Company hebben gekozen en legt hij uit waarom hij hoopt dat het partnership met Land Life Company van korte duur is.

Branko Schuurman

Vice President Strategy, DHL Parcel Benelux

Sander Keulen

Head of Business Development, Land Life Company


Pauline Rosenberg Roel Drost
C6 - Environmental Intelligence Dashboard geef inzicht in footprint toeleveringsketen

Bij cateraar Vermaat komt het grootste deel van de ecologische voetafdruk door voedselproductie van producenten en toeleveranciers. De Vermaat Groep en Ecochain Technologies zijn een samenwerking aangegaan om de toeleveringsketen te ontrafelen om meer inzicht te krijgen in de belangrijkste milieu hotspots. Deze ontsluit het bedrijf real time in de vorm van een footprint dashboard. Daarmee kan Vermaat bepalen wat de daadwerkelijke footprint is van de gerechten die aan de gast worden geserveerd en door die inzichten kunnen ze cruciale stappen zetten in het reduceren van impact. Tevens stelt het leveranciers en opdrachtgevers van Vermaat in staat om aan de slag te gaan met het reduceren van de eigen footprint.

Pauline Rosenberg

Medewerker Inkoop Support, Vermaat

Roel Drost

Director strategy & large accounts, EcoChain


C7 - To be announced

15.35 uur Pauze op de Sustainability Fair